15 tapaa asioida ketterästi isännöintitoimiston kanssa
Vinkit sujuvaan asiointiin isännöintitoimiston kanssa
Haluatko asioida sujuvasti kanssamme? Tässä tekstissä vastaamme 15 meiltä usein kysyttyyn kysymykseen. Asioinnin sujuvoittamiseksi kannustamme myös olemaan aina ensisijaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme, jolla varmistat asioinnin sujuvuuden ja nopeuden.
Olen ostanut/myynyt asunnon, kuinka vastikeasiat hoituvat?
Toimita kauppakirja asiakaspalveluun, joka tekee laskutusmuutokset kauppakirjan mukaisesti uudelle osakkaalle/osakkaille.
Tarvitsen maksuaikaa vastikkeelle tai vesilaskulle. Miten toimin?
Pyydä eräpäivän siirtoa asiakaspalvelusta. Tämä onnistuu, jos sinulla ei ole maksamattomia vastikkeita, jotka vaatisivat isännöitsijän hyväksynnän.
Kenelle kuuluu nuohouksen kustannus?
Osakkaana olet vastuussa lakisääteisestä nuohouksesta ja sen kustannuksista.
Mistä tai miten tilaan huoneistooni lisäavaimia?
Tee lisäavaintilaus asiakaspalveluun, joka lähettää tilauksen sovittuun lukkoliikkeeseen lukostokaavion mukaisesti. Vuokralainen tai asukas tarvitsee osakkaan suostumuksen avaintilauksiin.
Tarvitsen isännöitsijätodistuksen pankkiin. Miten saan sen?
Tee asiakirjatilaus asiakirjatilauspalvelusta, johon kaikilla osakkailla on pääsy. Välittäjät tai muut toisen puolesta asioivat voivat tehdä tilauksen, liittäen toimeksiannon tai valtakirjan osakkaalta tilausta varten.
Miten saan yhtiökokouksen pöytäkirjan kopion?
Pyydä pöytäkirjakopio asiakaspalvelusta, joka toimittaa sen sinulle.
Onko rahoitusvastikkeet tuloutettu yhtiön kirjanpidossa?
Tarkista rahastointipäätökset yhtiökokouspöytäkirjoista, jotka ovat saatavilla AVAA.io asukasportaalissa, tai tiedustele päätöstä asiakaspalvelusta.
Olen ostanut taloyhtiön ruohonleikkuriin bensaa. Miten saan rahani takaisin?
Toimita kuitti asiakaspalveluun, jotta hankitun tuotteen kustannus maksetaan sinulle takaisin. Lähtökohtaisesti osto-oikeus on hallituksen jäsenillä, ellei muuta ole erikseen sovittu. Isännöitsijä hyväksyy maksuun hankintakuitit.
Kuinka saan liikasuorituksen tai vastikepalautuksen takaisin tililleni?
Ilmoita tilinumerosi AVAA.io-palvelussa tai sähköpostitse asiakaspalveluun, jotta voimme käsitellä maksun palautuksen. Asiakaspalvelumme kirjaa palautuspyynnöt isännöitsijän hyväksyttäväksi ennen maksun toteutusta.
Minulta hajosi kodinkone (kiuas, liesi, jääkaappi). Kuka vastaa korjauksesta tai uuden hankinnasta?
Kodinkoneet ovat osakkaan kunnossapitovastuulla, joten olet itse vastuussa niiden korjaamisesta tai uusimisesta.
Miten saan varattua pesutuvan, saunan tai autopaikan?
Tiedustele varauksia asiakaspalvelusta, joka voi tehdä varaukset puolestasi. Samalla saamme laskutuksen kuntoon ja taloyhtiön vuokratuotot ajan tasalle.
Mitä teen, jos naapuriasunnosta kuuluu häiritsevää melua?
Tee häiriöilmoitus kirjallisesti, jotta isännöitsijä ja hallitus voivat käsitellä sen ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme häiriötilanteissa, ja ohjeistamme kuinka toimia.
Mitä remontteja voin tehdä itse ja mitkä edellyttävät taloyhtiön lupaa?
Täytä muutostyöilmoitus verkkolomakkeena AVAA.io-portaalissa tai isännöitsijätoimiston verkkosivuilla. Isännöitsijä hyväksyy ja ohjeistaa muutostyöt. Ilmoita myös pienemmistä pintaremonteista, kuten maalaus ja tapetointi, jotta ne voidaan päivittää huoneiston tietoihin ja isännöitsijällä on tieto taloyhtiön tapahtumista.
Miten voin ottaa yhteyttä isännöitsijään tai hallitukseen?
Isännöitsijän tavoitat asiakaspalvelun kautta, joko suoraan tai soittopyynnön avulla. Loma-aikoina isännöitsijän sijaistaja tai muu ammattitaitoinen kollega on tavoitettavissa. Jos hallituksen jäsen suostuu yhteystietojen luovuttamiseen, annamme ne sinulle tai vaihtoehtoisesti jätämme yhteydenottopyynnön. Huomioimme GDPR-ohjeistuksen ja sen noudattamisen yhteystietojen käsittelyssä.
Miten voin tehdä vikailmoituksen ja mitä tapahtuu sen jälkeen?
Voit tehdä vikailmoituksen suoraan asiakaspalveluun soittamalla, sähköpostilla, asiakasportaalin kautta (AVAA.io) tai verkkosivujen yhteydenottolomakkeella.
Vikailmoitukset ohjataan huoltoliikkeelle työn alle. Tarvittaessa ne ohjataan isännöitsijälle lisätilauksia varten (kuten putki- ja sähkötyöt). Asukas voi seurata työtilauksen kulkua AVAA.io-palvelun kautta. Muussa tapauksessa ilmoitamme, että työtilaus on siirretty suorittavalle taholle, joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen käynnin sopimiseksi ja vikatyön korjaamiseksi.
Miten varmistan asioinnin sujuvuuden?
Ongelmatilanteissa suosittelemme aina ottamaan yhteyttä suoraan asiakaspalveluumme. Yhteydenotto sujuu monella eri tapaa, sillä voit soittaa meille, lähettää sähköpostia, jättää viestin Avaa.io -palvelun kautta tai tulla käymään paikan päällä toimistollamme.
