Oletteko hallituksen kesken pohtineet isännöinnin kilpailuttamista? Mikä tai mitkä asiat ovat ylipäätään johtaneet siihen, että pohdinta on aloitettu?
Joskus on kenties päädytty jopa pyytämään tarjouksia muista toimistoista mutta hiljaisesti hyväksytty, että ”emme me vaihda, on se ollut ihan hyvä”, ”aina me on tässä toimistossa oltu”.
Kuitenkin hiukan sapettaa, kun isännöitsijä ilmoittaa vuosittain isännöintipalkkion korotuksesta perustuen milloin mihinkin ja tuntuu ettei rahalle saa vastinetta. Ehkä kuukausihinta on edullinen mutta erillisveloituksia tulee senkin edestä eikä pyydettäessä saa riittävää läpinäkyvyyttä laskutuksen perusteelle?
No mikä on yleisin ratkaiseva peruste valittaessa uutta isännöitsijää? Hinta. Se on hinta, vaikka usein ollaan enemmänkin tyytymättömiä siihen, mitä sillä halvimmalla hinnalla on saatu ja päädytty kilpailuttamaan isännöinti.
Ensimmäisenä kilpailutusta mietittäessä tulisi määritellä, mitä palveluita me tarvitsemme, mitä me odotamme isännöinniltä? Onko se vain kerran vuodessa tuleva kutsu yhtiökokoukseen ja uudet vastikelaput postilaatikkoon? Käytännössä siis pelkkä kirjanpito ja vastikevalvonta. Haluammeko aktiivista otetta ennen kokouksia ja niiden jälkeen, kun on aika toteuttaa kokouksissa tehdyt päätökset? Tarvitsemmeko apua remonttien läpiviemiseen tai konsultointiapua mikä olisi kunnossapitotarveselvityksen tärkein ja kiireellisin kohta ja miten se rahoitetaan?
Kenties sähköiset palvelut ja se että isännöitsijään saa yhteyden puhelimitse ja/tai toimistolla käymällä? Edellä mainitut tuntuvat itsestään selviltä, isännöintiin kuuluvilta, palveluilta mutta usein se halvimman tarjouksen tehnyt ei näitäkään pysty lupauksista huolimatta toteuttamaan. Pohtikaa siis hallituksessa, mikä tai mitkä ovat ne teidän kriteerinne isännöitsijätoimistoa valitessa, jotta hallitus, osakkaat ja asukkaat voivat nukkua yönsä levollisin mielin.
Vaihde 010 231 1360
Vaihde 010 231 1360
Vaihde 010 231 1360
Ma-to 9-16
Pe 9-13